Pages

January 12, 2009

BeRkaT

Dulu masa kecik-kecik masa makan, mak selalu cakap makan sampai habis, jangan membazir. kalau mak yang sendukkan nasi mak mesti bagi nasi separuh je...kalau aku merungut mak mesti cakap, makan sikit-sikit..x cukup baru tambah...dan bila nasi yang aku makan x habis mak akan buang ke tanah bagi ayam itik makan.mula-mula memang aku x faham.yelah tong sampah ada.....


tapi mak buang makanan kat tanah. bila dah besar barulah aku tau kenapa mak buat macam tu.mak kata dekat makanan tu ada berkat. masa kecik manalah aku faham makna berkat tu. yang aku tau makan sampai kenyang.huhuhu.. mak terangkan kat aku.. bayangkan kita kat negara miskin di luar sana. mereka nak dapat sebutir nasi pun susah. dan sangat-sangat bersyukur kalau dapat makan roti je...mak bagitau kenapa kena buang makanan yang tak habis makan kat tanah. sebabnya masa kita makan, kita x tau yang mana satu berkat dalam nasi tu...kadang-kadang nasi yang kita x makan tu yang mengandungi berkat..sebab tulah mak buang kat tanah...bagi ayam dan itik makan...nanti bila ayam dan itik gemuk...kita akan sembelih kemudian makan...jadi kita akan dapat berkat semula...betul x?huhuhu...
jadi kalau boleh makanlah sampai habis nasi yang kita sudah ambil...dan jangan membazir..sebabnya membazir tu kawan syaitan...

No comments:

Post a Comment

News

TV3TV9 dekat dihati NTV7 Berita Harian Baca paper... .: Harian Metro :.Your Independent News [ Malay Mail]